logo Friese Radio Amateur Groep

Informatie

FRAG Nieuws

Clubhuis & Agenda

Fragment

Lidmaatschap

QSL informatie

Logbook

Awards

Projecten

Social Media

Contact

 

De Schroevendraaier Antenne

Winter knutsel project 2015

De schroevendraaier antenne het nieuwe project voor de knutselavonden van de FRAG.
Wij (PD1JKS Jan, PD5JK Jacob en PE1PWF Edwin) zijn begonnen met het maken van een schroevendraaier antenne.

Wij hebben als eerst de spoel gemaakt van een pvc buis daar een spoel op gedraaid en daar verzilverd koperdraad op gewikkeld. Dat ging vrij vlot.

Daarna een onder buis gemaakt van rvs waar de spoel makkelijk in wil zakken. Om de spoel contact te laten maken met de rvs buis hebben we in de top van de rvs buis kogeltjes gemonteerd druk veertjes. Om de spoel uit en in te laten gaan, hebben we onder in de spoel een spindel gemaakt. Onder aan de spindel een dc motor 12 volt. Dit in zijn geheel onder in de rvs onder buis gemonteerd. En boven op de spoel een straler gemonteerd.

Om het geheel water dicht te krijgen hebben we een pvc buis om het geheel gemaakt en met o ringen om het goed dicht te krijgen.
Edwin pe1pwf heeft de bediening gemaakt om de antenne op frequentie 1,6 mHz tot 30 mHz te kunnen afstemmen Edwin heeft een kasje met een leuk display er in ontworpen, waar je de omwentelingen kunt aflezen van de positie van de antenne (band) kan aflezen.

Het bouwpakket bestaat uit een bouwtekening en de onderdelen waar de antenne van gemaakt kan worden. Er zijn een paar delen die gedraaid moeten worden daar wordt door de projectleider voor gezorgd. Hier en daar zal nog een gaatje geboord moeten worden en de spoel moet gewikkeld worden.

De kosten voor dit project zijn 100 euro exclusief de top spriet, zodat u zelf kunt kiezen of u er een flexibele of bijvoorbeeld een aluminium topspriet wilt.

73
PD1JKS, PD5JK en PE1PWF

© Friese Radio Amateur Groep | Webdesign by Public Creations